Brave: The Video Game - ביקורת
נכתב ע"י hcsp1 בתאריך 31 בדצמבר 2012
Brave: The Video Game מפתחת: Behaviour Interactive מפיצה: Disney Interactive Studios תאריך יציאה: 19/06/2012 ז'אנר: הרפתקאות פלטפורמות: PC, Mac, PS3, X360, Wii, DS
מי לא אוהב את פיקסאר? אני חושב שאני יכול להגיד בביטחון "אף אחד". בדומה לדיסני, אליה פיקסאר שייכת בימנו, החברה של ג'ון לאסטר
הפכה את עולם האנימציה. כמו שדיסני יצרו את סרט האנימציה המסורתית הראשון באורך מלא ככה עשו פיקסאר כשיצרו אי שם ב-1995 את סרט האנימציה הממוחשבת באורך מלא
הראשון, "צעצוע של סיפור". החברה הפיקה עד היום 13 סרטים כש-12 מהם נחשבים הצלחות ביקורתיות וכלכליות כאחד! תגידו מה שתגידו על "מכוניות" או "מכוניות
2", אתם לא יכולים להכחיש שפיקסאר הם אדירים. למרות השבחים הרבים, פיקסאר תמיד קיבלו ביקורת על כך שכל גיבורי הסרטים שלהם הם גברים ולא נשים (ולא, הלן
ו-ויולט מ"משפחת סופר על" לא נחשבות). אי לכך ובהתאם לזאת הסרט שהודבקה עליו התווית המנצחת לשנת 2012 הוא "אמיצה" בכיכובה של הנסיכה הסקוטית, מרידה
(Merida).
לאלו מכם שנמצאים בספק, אני מאוד נהניתי מהסרט. למעשה, אני בשמחה אודה עכשיו שמדובר בסרט השני הכי
אהוב עליי בעל גיבורה ראשית (ואם אתם תוהים איזה סרט נמצא אצלי במקום הראשון בקטגוריה... זה לא לפה). כמובן, כשיש סרט אנימציה מוצלח בקיץ יש גם משחק מלווה.
למרות ההצלחה של פיקסאר במחוזות המסך הגדול, היסטורית המשחקים לא כל-כך מזהירה. אני עדיין זוכר את התסכול הנובע מהמשחק של "משפחת סופר על" או הטעם הרע
שהשאיר לי המשחק של "רטטוי", למרות שישנם המשחקים שמבוססים על טרילוגיית "צעצוע של סיפור" שהיו מאוד מהנים. האם "Brave: The Video Game" פוגע בול
במטרה או שמא מחטיא בענק? בואו נצא לסקוטלנד הרחוקה ונגלה.
המשחק בעיקרון מבוסס על עלילת
הסרט. מרידה, הנסיכה של השבט "דונברוק" (DunBroch), היא לא הנסיכה הכי סטנדרטית שתראו בחייכם. היא לא תקועה בטירה ומחכה לנסיך שיבוא להצילה ויינשא לה 5
דקות אחרי שהכיר אותה, לא. היא מעדיפה להיות רוח חופשית כלעצמה, לרכב על סוסים ולהסתפק בתואר הצנוע עד מאוד של "הקשתית הכי טובה בממלכה". אך לצערה של
הילדה אדומת השיער, אמה סדרה עם מלכי השבטים האחרים שאלו יציעו את בניהם כבעלים אפשריים למרידה, מה שמעציב אותה מאוד מכיוון לאימא שלה לא אכפת ממנה
ומרצונותיה ולכן היא בורחת מהטירה. לאחר היתקלות ביצורים קסומים בשם "זהרורי תעתועים" (Wisps) אשר מובילים אדם אל גורלו, מגיעה מרידה אל מכשפה ומבקשת
ממנה לרקוח עבורה כישוף שישנה את דעתה של אמה ובכך ישנה את גורלה.
המלכה נחשפת לכישוף והופכת בעקבות כך לדובה (ואני מתכוון ממש
דובה, זה לא שהיא נהייתה ממש שמנה). מפה העלילה מתחילה להיות שונה לגמרי מזו של הסרט. מרידה מתעמתת עם המכשפה, וזו מסבירה לה שהקסם שלה נפגע מכישוף של הדוב
הרשע מורדו (Mor'Du) ושאם מרידה לא תעצור אותו אמא שלה תישאר דובה לנצח והממלכה תיחרב. בהיותה הקשתית הכי טובה בממלכה והמלכה העתידית, אני מניח, מרידה
יוצאת למסע המוזר שנפל עליה משום מקום. אני לא נגד הסיפור לגמרי אבל הוא מרגיש כמו "לשנות יותר מדי בלי שום סיבה". העלילה בעיקרה לא רעה אבל באמת היו
צריכים להוסיף עניין שלם שבקושי נכח בסרט? למרות השינויים הדרסטיים מדי אני אציין את התסריט שכתוב טוב ויכול אף להיות משעשע מדי פעם, למרות שהוא בקושי כולל
דמויות נוספות מהסרט.
המשחקיות עצמה היא די סטנדרטית, מרידה מסוגלת לרוץ ולקפוץ כמו כל גיבורי משחקי סרטי אנימציה אחרים ולהשתמש
בשני נשקים. הנשק הראשון הוא החרב שמשמשת את גיבורתנו בקרבות פנים אל פנים. הנשק השני הוא הקשת שלה (יחד עם כמות אינסופית של חיצים כמובן) שהיא ללא ספק
הנשק בו תשתמשו הכי הרבה במהלך המשחק, לא בגלל שהוא נשק לטווח רחוק (למרות שגם זו מעלה) אלא בגלל הנגישות שלו. בעוד האנאלוג השמאלי מזיז את מרידה עצמה
האנאלוג הימני שולט בכיוון בו היא יורה את חיציה וככל שתמשיכו לכוון אותו בכיוון מסוים, ככה היא תמשיך לירות באותו כיוון. זה אולי נשמע מוזר, אבל זה עובד
טוב מאוד, עד כדי כך שהחרב הופכת כמעט ללא שימושית.
בנוסף לכל זה, מרידה יכולה גם לשלוט במספר קסמי אלמנטים: אדמה, אש, אוויר וקרח (ולמקרה ואתם עומדים לשאול,
לא, זה לא נכח בסרט), שהיא תקבל במהלך המסע. בעיקרון, ההתקדמות במשחק תלויה בשימוש באלמנט הנכון במקום הנכון ונגד האויב הנכון. לדוגמא, באחד מהשלבים תיתקל
מרידה באויבים העשויים מאש, מה שכמובן יעודד אתכם לטעון את אלמנט הקרח ולהפציץ עליו חצים או שבמקרה וישנה תהום ענקית מדי שקפיצה רגילה לא תספיק עבורה,
תאלצו לטעון את קסם האוויר שייצור פלטפורמות אוויריות שהנסיכה תוכל לדלג עליהן. פה אתם בטח חושבים לעצמכם "וואו, האם זה אומר שישנן חידות מאתגרות מוח
במשחק מבוסס סרט אנימציה?" ובכן... לא.
למרות שהתיאור שלי לעיל גורם לזה להישמע כאילו השחקן יאלץ להפעיל את ראשו בשביל לנחש
איזה אלמנט יעזור לו להתקדם קדימה, אין המצב באמת כך. המשחק (גם ברמה הקשה ביותר שלו) תמיד יסמן לכם באיזה קסם להשתמש על כל אויב ואויב או על כל מכשול
שיחסום את דרככם. נכון שמדובר בראשונה במשחק לילדים שנועד רק כדי להוציא עוד כמה שקלים מארנק ההורים, אבל אם טרחו ביצירת רמות קושי קשות יותר שכנראה יועדו
לבוגרים יותר שמשתלטים על הטלוויזיה כשהאחים הקטנים הולכים לישון, למה לא לתת לנו את הבחירה אם אנו מעוניינים בעזרה או לא? למרות התלונה הקטנה הזאת,
האלמנטים הם תוספת נחמדה (גם אם הם מופרחים בשביל המשחק) והשימוש בהם הוא כיפי למדי.
בנוסף ללחימה באויבים ישנם מקרים בהם תיאלץ
מרידה לדלג בין פלטפורמות. בדרך כלל, זו הנקודה בה משחקים בז'אנר נופלים עקב העובדה שהשליטה מגושמת או שהמצלמה לא משתפת פעולה עם השחקן. למזלנו הרב,
השליטה במשחק אינה הולכת בעקבות המסורת והיא די הדוקה, אתם תמיד מרגישים בשליטה, כבר שיפור. המצלמה לעומת זאת, זה כבר סיפור אחר. לאלו שתוהים, המצלמה לא
ממוקדת מאחורי מרידה, אלא במעין זווית עליון ממנה. רוב הזמן היא לא מפריעה לשחקן יתר על המידה אבל ישנם מקרים בהם היא רחוקה מדי מהאירועים ובקושי ניתן
לראות איפה אתם נוחתים לאחר קפיצה. לאור העובדה הזאת, פלטפורמה במקומות מסוימים יכולה להיות טיפה מסובכת אבל רוב הזמן היא אינה מהווה
בעיה.
פרט להגעה לסוף,
בכל שלב ישנן מספר תיבות אוצר חבויות שתוכלו להיתקל בהן. מה הן כוללות? טוב, ישנן שדרוגי בריאות וכוח, תלבושות נוספות למרידה (שלא משנות כלום פרט למראה)
וחרבות וקשתות חזקות יותר. בנוסף, ניתן למצוא גם פסלים בדמותו של אביה של מרידה, המלך פרגוס (Fergus), שכוללים בתוכם שלל מטבעות זהב שמשמשות אתכם כדי לקנות
יכולות חדשות. במהלך השלבים תיתקלו באבנים מיוחדות שמאפשרות לכם לקנות עוד יכולות עבור הג'ינג'ית התורנית כגון יכולת התחמקות או קפיצת התקפה ואף שדרוגים
ליכולות הקיימות כמו יריות נטענות לכל אלמנט ועוצמת המכה של כל אלמנט. בעקרון אפשר בהחלט לסיים את ההרפתקה בלי לקנות אף שדרוג אבל העזרה הנוספת נחמדה
ולאמיצים שבינינו (הבנתם?) השדרוגים יכולים להיות שימושיים יותר ברמות הקשות יותר.